Questions 768x576Zorg dat je daar bent waar de kinderen zijn: zeven cruciale vragen

1. Kunnen ALLE kinderen naar de gewone kinderopvang, peuterspeelzaal, school? Ook de kinderen die een extra steuntje nodig hebben?

  • Wordt passend onderwijs, passende kinderopvang, de transitie jeugdzorg daartoe ingezet?

2. Zijn ouders daadwerkelijk partners?

  • Denken ouders mee, beslissen ze mee en werken ze mee?

3. Werken medewerkers onderwijs, opvang en jeugdhulp samen in de klas/groep?

  • Wordt ingezet op (interprofessionele) teams, die werken vanuit een gezamenlijke visie en gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de pedagogische kwaliteit?
  • Lukt het om samen te werken in de groep/klas in plaats van aan de vergadertafel?
  • Is de inzet van jeugdhulp als ondersteuning gerealiseerd?

4. Wordt ondersteuning en hulp dichtbij kinderen uitgevoerd?

  • Is de school en voorschoolse voorziening een werkomgeving voor jeugdhulp?
  • Mogen ouders en kinderen rekenen op vaste gezichten?
  • Kunnen ouders, leerkrachten en pedagogisch medewerkers direct beschikken over (specialistische) opvoedkennis?

5. Bouwt de gemeente samen met ouders en professionele partners aan een sterke pedagogische omgeving?

  • Zijn de wensen van ouders helder en spelen zij een actieve rol?
  • Wordt de kennis en ervaring van professionals benut?

6. Is er sprake van samen leren en co-creatie?

  • Kunnen professionals gezamenlijk ontwerpen en van elkaar leren?
  • Organiseren gemeente en betrokken partners een gezamenlijk leerproces?

7. Wordt bewust ingezet op maatschappelijk rendement?

  • Beschikken gemeente en partners over kengetallen van jonge kinderen/ gezinnen, ook die in zorg en speciaal (basis) onderwijs?
  • Hebben partijen een concrete ambitie om hierop invloed uit te oefenen?

PRINT VERSIE