DSC02686 kopieSamen werken voor alle kinderen, hoe doen we dat?

Hoorn – In de raadszaal van de gemeente Hoorn kwamen geïnteresseerde professionals bij elkaar om te praten over de toegevoegde waarde van een pedagogisch pact (PACT). Een pact tussen professionals uit het onderwijs, kinderopvang en jeugdhulp.

Els Rienstra, lid van het bestuur van het Kinderopvangfonds, heette de gasten van harte welkom: “Het pedagogisch Pact (PACT) is een project van het Kinderopvangfonds. Het gebruikt de expertise vanuit de kinderopvang, het onderwijs en de zorg. Wetenschap en praktijk trekken samen op. PACT werkt aan de kwaliteit van de pedagogische professionals van de toekomst.”

Pact Hollands Kroon deelnemersSamen werken voor alle kinderen, hoe doen we dat?

Hoorn – In de raadszaal van de gemeente Hoorn kwamen geïnteresseerde professionals bij elkaar om te praten over de toegevoegde waarde van een pedagogisch pact (PACT). Een pact tussen professionals uit het onderwijs, kinderopvang en jeugdhulp.

Els Rienstra, lid van het bestuur van het Kinderopvangfonds, heette de gasten van harte welkom: “Het pedagogisch Pact (PACT) is een project van het Kinderopvangfonds. Het gebruikt de expertise vanuit de kinderopvang, het onderwijs en de zorg. Wetenschap en praktijk trekken samen op. PACT werkt aan de kwaliteit van de pedagogische professionals van de toekomst.”

Wethouder Samir Bashara van de gemeente Hoorn, gastgemeente voor deze bijeenkomst, sprak over zijn betrokkenheid bij de community Kindcentra 2020 waar hij in de kopgroep wethouders zit: “Wij geloven dat organisaties uit kinderopvang, peuterspeelzalen en onderwijs op gelijkwaardige basis kunnen opgaan in Kindcentra en één nieuwe organisatie vormen. Ook streven wij naar een algemeen toegangsrecht op kinderopvang. Voor- en naschools.”

De heer Paul Nota vertelde over de (financiële) voordelen van preventieve zorg aan jonge kinderen. Hij werkte mee aan een onderzoek waarbij een jeugdzorgwerker onopvallend op een basisschool aan het werk ging. Paul: “Er waren minder interventies naar jeugdhulp en minder verwijzingen naar het speciaal onderwijs. Investeren in het jonge kind (voor hun 10de) scheelt gewoon ook geld. Blijf dat gemeenten voorrekenen.”

PACT Mary van GentPACT werkt met proeftuinen. In de proeftuinen, verdeeld over heel Nederland, wordt gekeken hoe professionals vanuit verschillende disciplines bij kunnen dragen aan een duurzame pedagogische oplossing. Het integrale kindcentrum Laterna Magica doet mee aan zo’n een proeftuin. Lieke Bovée-Verheijen werkt in deze leeromgeving: “Most people see what is and never what can be. Op onze school kijken we naar de talenten van kinderen. Ieder kind heeft een eigen coach en een eigen ontwikkelplan. Wij blijven ook zoeken totdat een kind krijgt wat hij nodig heeft.

Bij ons is geen knip tussen opvang en onderwijs. We hebben 1 visie en 1 team. En we zitten in 1 gebouw. Er is een vast en beperkt aantal opvoeders per kind. Ouders krijgen ook maar 1 contactpersoon. Wij wijken af van geplaveide paden. Dat is niet altijd makkelijk. Dat vraagt om commitment in hart en hoofd.”

Selami Yuksel, zoon van een Turkse arbeider sprak over cultuurverschillen. Over de (on)mogelijkheden van ouders uit deze culturen om hun kinderen te begeleiden in onze samenleving: ”Mijn ouders gingen ervan uit dat school alles zou regelen. Zij droegen als het ware de verantwoordelijkheid aan school over. Zij wisten niet welke voorzieningen er waren en hoe deze te bereiken. Verwacht dus niet dat alle allochtone ouders naar jou toe komen. Zoek ze op. Soms zijn ouders nog gericht op terugkeer naar hun eigen land en investeren dus niet in deze.”

Na de sprekers konden de deelnemers aansluiten bij de werkgroepen van de sprekers om verder te praten over bovenstaande onderwerpen. In de terugkoppeling kwamen de volgende adviezen terug: Selami: “Ga op huisbezoek, probeer andere dingen om ouders te bereiken. Paul Nota riep de deelnemers op om te durven rekenen: “Investeren lijkt duur maar het rendement op lange termijn is groot.” Lieke stimuleert de deelnemers: “Durf te doen.”

Thema Een PACT boven 't IJ  
  Bouwen aan een lerend netwerk rond inclusieve kindvoorzieningen  
Datum 10 mei 2017  
Tijd 13.30 – 17.00 uur  
Locatie Stadhuis Alkmaar,   
Bestemd voor    Wethouders, beleidsmakers, directeuren SWV PO, bestuurders en betrokken professionals opvang, onderwijs en zorg

 

Programma van 10 mei 2017

Inclusief en interprofessioneel werken kan op verschillende manieren ontwikkeld worden. Zes initiatieven uit de regio presenteren hun aanpak. Van IKC LAB tot IKEC, tot zorgarrangementen. Hoe kunnen we leren én profiteren van elkaars ervaringen? Zowel vanuit het perspectief van de praktijk als vanuit (lokaal) beleidsperspectief.

Organisatie:      Monique Mul
Samen met:     Tom van Yperen (hoogleraar, lid wetenschapsteam PACT)
  Elly Konijn, wethouder onderwijs/jeugdzorg Alkmaar
  Gerdi Meyknecht, PACT

 

aanmelden web

noordhol

mmul2Ambassadeur: Monique Mul

0226-320208 / 06-13719880

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Onderwijs, kinderopvang en jeugdhulp werken samen

2015 06 24 16.17.08

Afgelopen woensdag vond de eerste PACT bijeenkomst van Noord Holland plaats. In het stadhuis van Langedijk kwamen professionals uit onderwijs, kinderopvang en jeugdhulp samen om te praten over de toekomst van het onderwijs voor kinderen van 0-12 jaar.

Er is een beweging gaande om de pedagogische omgeving rondom het kind van 0-12 jaar zo optimaal mogelijk vorm te geven. Integrale kindcentra ontstaan waarbij pedagogische professionals werken vanuit het belang van kinderen, met kennis uit verschillende disciplines.