boos kindBart is een guitig mannetje, dat nu bijna anderhalf jaar op school is. Al vanaf het begin dat hij op school is heeft Bart moeite met “schoolse zaken” zoals het zitten in de kring, zelfstandig een werkje pakken, maken en opruimen, samen spelen. Ook vond hij het moeilijk om te vertellen wat hij wel of niet wilt. Hij kon dat op fysieke manier beter uiten. Hierover zei hij dan zelf: “als ik sla luisteren ze veel eerder naar mij, dan als ik het zeg”. Dat slaan niet zo aardig was, begreep hij wel, maar dat veranderen vond hij lastig. Bart was ook altijd in beweging en als hij in de kring op de grond stuiterde lachten de andere kinderen om hem. Dat vond Bart wel interessant en zo startte de kring soms met een “act” van Bart. Dit clowneske gedrag werd echter alleen maar groter: in de rij, op de wc, tijdens een voorleesverhaal.

bonus zonder stortingEen merkwaardig verschijnsel in het werken met jonge kinderen is de bonuscultuur, constateert Paul Nota, voormalig hoofd onderwijs en jeugdhulp NJI en nu adviseur PACT. Of we nu over het consultatiebureau, de kinderopvang, de peuterspeelzaal of de groepen 1, 2 en 3 in het basisonderwijs spreken, het vakbekwame personeel in deze voorzieningen verzamelt langzaam maar zeker een enorme bonus voor hun financiers.

Deze column verscheen eerder in BBMP in april 2016
Door: Paul Nota

jdoornenbalNiet zo lang geleden heeft de Wetenschappelijke Raad voor de Regering een advies uitgebracht: Naar een lerende economie. Investeren in het verdienvermogen van Nederland. Wat heeft zo’n rapport te maken met pedagogische opvattingen en de ontwikkeling van kindcentra? “Alles”, stelt Jeannette Doornenbal, voorzitter van het wetenschapsteam van PACT.

Deze column verscheen eerder in BBMP in oktober 2014
Door Jeannette Doornenbal, voorzitter wetenschapsteam PACT

160221BlogvoetbalBron:Lieke Bovée-Verheijen - IKC Laterna Magica, Amsterdam

“Je gaat het pas zien als je het doorhebt” zei de legendarische Johan Cruijff. Kindcentrum Laterna Magica heeft haar eigen variatie op deze voetbalwijsheid. Als het gaat om het begrijpen van kinderen hebben zij als motto: “je hebt het pas door als je het ziet door de ogen van het kind”.