Slide 1
Pact voor Kindcentra

Een ontwikkelomgeving voor kinderen van 0 tot 12 jaar; waarin ieder kind meedoet, meetelt en leert, waarin professionals met plezier werken & waarin ouders, kinderen en medewerkers samen optrekken

Slide 1
Pact voor Kindcentra

Een ontwikkelomgeving voor kinderen van 0 tot 12 jaar; waarin ieder kind meedoet, meetelt en leert, waarin professionals met plezier werken & waarin ouders, kinderen en medewerkers samen optrekken

previous arrow
next arrow

Democartisch burgerschapChristel Eijkholt doet promotie onderzoek met als onderwerp: ‘Wat een pedagogische benadering gebaseerd op kinderrechten en inclusief democratisch burgerschap, kan betekenen voor 0 -12 jarigen’. Door (inter)nationaal literatuur onderzoek, maar ook door kinderen te laten mee doen, meedenken en meepraten in haar onderzoek, wordt duidelijk wat dit concreet kan betekenen in de praktijk. 
Het Nederlands Jeugd Instituut was zeer geïnteresseerd in haar bevindingen, omdat zij het versterken van de pedagogische basis, als een van de succesfactoren ziet van een ‘kansrijk leven’. Reden voor ambassadeur Jitty Runia om een kleinschalig webinar op 16 februari te organiseren.

Kinderparticipatie komt uit internationaal (beleids) documenten naar voren als een centraal concept van kinderrechten- en burgerschaps benadering. In haar onderzoek hiernaar bij Nederlandse Kindcentra, ontdekte Christel o.a. dat formele directe kinderparticipatie, open deurenbeleid en democratische conflicthantering voorspellers zijn van welbevinden, betrokkenheid en sociale-interacties op kindniveau – met name bij peuters.

Christel deed ook een kindstudie ‘child voices,’ om inzicht te krijgen hoe kinderen denken over verschillen, over hun identiteit en over hun opvang/voorschool. De resultaten zijn vier transformerende factoren voor welbevinden, inclusie en participatie:

  • Opbouwen van een persoonlijke identiteit (bv naamkaartje op eigen mandje)
  • Transitie tussen groepen (bv. de mogelijkheid jezelf uit te dagen)
  • Opbouwen van een groepsidentiteit (bv. gebruiken van gezamenlijke symbolen)
  • Gaan voor een collectief doel (bv. samen ergens voor inzetten

Enerzijds vraagt dit dat kinderen eigen keuzes mogen maken bij oa spel, buiten ruimte, vriendjes, uitdagingen, anderzijds vraagt het een actieve stimulatie van professionals.

Haar oproep:
Een van de meest essentiële elementen van een op rechten gebaseerde benadering van kinderen als jonge burgers is kinderparticpatie. Maar…we laten over het algemeen onze meest voor de hand liggende bron voor verbeteren van de kwaliteit van kind voorzieningen – het kind – liggen.

Het NJi wil graag samen op denken tijdens en na de afronding van het promotie onderzoek (2021), en het gedachtengoed meenemen in haar taak als kennis verspreider, en verder uitdragen bij bv het Kinderrechten Collectief.

Meer info over ‘de stem van kinderen’?
Zie de PACT-publicatie – de ideale dag op school voor kinderen

Ben jij ook geïnteresseerd in het onderzoek?
Een deel van de resultaten is gepubliceerd als integraal onderdeel van de rapportages in het kader van het Europese onderzoeksproject ISOTIS (‘Incusive Education to tackle Inequalities in Society’) op http://www.isotis.org. Voor meer informatie: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Wil je de kennis van een van onze ambassadeurs inzetten binnen jouw organisatie of heb je andere vragen? Neem dan contact op met een PACT voor Kindcentra ambassadeur uit jouw regio.